sky-NL-alert.jpg
Rob van Holstein - promolease

foto: Thierry Schut / tekst: Bart Lelieveld

publicatie: Algemeen Dagblad - donderdag 21 oktober 2010


Verenigingen rijden kosteloos in bestickerde auto's

Een nieuwe manier van promotie noemt Rob van Holstein het. Reclamestickers op auto’s waarin verenigingen, stichtingen, organisaties en instellingen gratis kunnen rijden.

Zijn initiatief Promolease pakt adverteren op een hele andere manier aan, al moeten ondernemers daar vaak nog wel aan wennen. “Het was niet makkelijk om partners te vinden,” legt Rob van Holstein uit. “Je komt aan met een idee dat niet direct heel duidelijk is. Duindam Peugeot had natuurlijk liever gezien dat ik gewoon vijf auto’s had gekocht, maar in plaats daarvan kom ik aan met een plan dat veel tijd kost. En die tijd wordt in de autobranche vooral gestoken in het draaiende houden van de zaak.”

Het principe is simpel. Bedrijven kunnen hun reclameboodschap op een auto laten aanbrengen. Zij geven aan in welke regio de auto rond moet rijden. Promolease gaat vervolgens op zoek naar een vereniging of instelling die in dat gebied actief is en voldoende kilometers rijdt. Deze organisaties krijgen de bestickerde auto dan gratis ter beschikking. Van Holstein kwam op het idee omdat hij zelf ook voor goede doelen werkzaam is. “Ik merkte dat het voor goede doelen moeilijk was om via de landelijke kanalen de mobiliteit te verzorgen.

Ook zag ik in rapportages dat het bereik van reclame via folders of op tv naar beneden liep.” Daarom ging Van Holstein op zoek naar een andere manier om reclame te maken, dat werd Promolease. Volgens hem is het een goedkopere en doeltreffender manier van adverteren. “Een kwart advertentie in een huis-aan-huisblad kost meer dan een maand een auto rond laten rijden met reclame erop. Met folders is het maar de vraag of je de mensen echt bereikt. Franchiseondernemers die folders moeten verspreiden zeggen dat het resultaat daarvan steeds minder wordt. Maar ze blijven het toch nog steeds doen, omdat er niks anders is.

”Helemaal nieuw is de reclamevorm niet. “In de stad zie je het al jaren op trams en bussen. Deze autootjes hebben het voordeel dat ze niet duur zijn en dat er belastingvoordeel vanuit de overheid op zit. Daarnaast zijn het zuinige en opvallende karretjes en zijn er volop mogelijkheden met belettering” Het leukste vindt van Holstein om bij de adverteerder de juiste instelling of organisatie te vinden. “Je kan denken aan een fabrikant van AED’s die adverteert op auto’s van de hartstichting.” Hij zorgt er ook voor dat er geen ongelukkige combinaties ontstaan. “Je laat natuurlijk geen auto van de schuldhulpverlening rondrijden met een reclame om geld te lenen.”