sky-NL-alert.png

Wateringen / 06.06.2020

Samen voor een schoon Westland!

Met het plaatsen van de handtekeningen was afgelopen week de oprichting van de Stichting Cleanup team Westland een feit. Wat in 2018 in Wateringen begon als spontane actie om zwerfafval op te ruimen groeide langzaam uit tot een inzamelingsactie die nu Westland breed gedragen wordt en twee gemeenten inmiddels geïnteresseerd zijn voor een volledige adoptie.

Binnen ‘GEWOON DOEN! Het Westlands miljoen’ zamelen Westlanders een miljoen drinkblikjes en klein PET-flesjes in die direct gerecycled worden. Zo voorkomt men dat deze in de vuilverbranding terecht komen en ook echt worden verwerkt tot hoogwaardige nieuwe producten; 100% circulair!

Door middel van dit burgerinitiatief laten Westlandse burgers, scholen, organisaties, sportverenigingen én het bedrijfsleven zien dat afval waarde heeft en dit gewoon gerecycled kan worden. Zo draagt men direct bij aan een schonere leefomgeving en levert men indirect een belangrijke Westlandse bijdrage aan de door de Verenigde Naties gestelde Mondiale Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030.

Mr. Lars Boellaard van het kersverse Westport Notarissen in Naaldwijk nam binnen de 1,5 meter maatregelen de honneurs waar. “Westport Notarissen heeft circulair en duurzaam hoog in het vaandel en dragen dat al bijna onderbewust uit in het blauw en groen van ons logo. GEWOON DOEN! Het past ook goed bij de mentaliteit van onze Westlandse en Rotterdamse partners, gewoon de handen uit de mouwen!” aldus Lars Boellaard.

Door alle coronamaatregelen is er wel vertraging ontstaan met de inzameling van dat miljoen. “Wij gaan samen met die scholen, verenigingen en bedrijven echt door tot er 1 miljoen ingezameld zijn en iedereen die driehonderd blikjes en/of flesjes inlevert krijgt die unieke Blue Bottle. Bij ons Westlanders zit dat van nature in ons DNA! Niet lulluh maar gewoon doen! Samen.” Aldus de voorzitter van Stichting Cleanup Team Westland; Rob van Holstein.

De dagelijkse leiding is in handen van Rob van Holstein die wordt bijgestaan door Karin de Vries in de functie van secretaris en Henny van Malkenhorst als penningmeester. Allen zetten zich al jaren in voor een bewust en duurzaam leven binnen verschillende non-profit organisaties en het bedrijfsleven.

Ook meedoen aan GEWOON DOEN! Het Westlandse miljoen? Neem dan contact op via cleanupteam.westland@gmail.com en/of kijk op de Facebook pagina van Gewoon doen - het Westlands miljoen.

OBS de Vlieten
Posters voor thuis.

Wateringen / 13.07.2020

PERSBERICHT - 60.000 blikjes en flesjes!

Afgelopen week werd door Openbare Basis school de Vlieten in De Lier de laatste zending ingezamelde drinkblikjes en kleine PET flesje overhandigt aan Stichting Cleanup Team Westland.

De blikjes en flesjes worden binnen GEWOON DOEN! Het Westlands miljoen opgespaart om rechtstreeks te kunnen recyclen. Zo wordt het voor iedereen in een keer duidelijk dat grondstoffen uit het [zwerf]afval direct hergebruikt kunnen worden en zo een belangrijk onderdeel zijn van een echt circulaire economie.

Met de ruim 60.000 stuk haalde OSB de Vlieten als eerste school in Westland haar streefgetal voor het burgerinitiatief ‘GEWOON DOEN! Het Westlandse miljoen’. Binnen deze actie ontvangt de school voor elke leerling bij de inlevering van 300 drinkblikjes of kleine plastic PET flesjes een voucher voor een speciale dubbelwandige roestvrijstalen thermosfles.

Alle 200+ leerlingen van OSB de Vlieten kunnen in heel Westland deze Blue Bottle thermosfles gratis vullen bij de openbare en ‘Gratis drinkwater’-punten.  Natuurlijk is de fles ook geschikt om te vullen met frisdrank, soep of thee en om mee te nemen naar school, de sportclub of werk. In De Lier liet iedereen zien dat samen sparen echt kan! Door het gewoon te doen!

Gedurende de Coronaperiode gingen bij scholen, sportclubs, organisaties en het bedrijfsleven de deuren dicht en leek het Westlands miljoen niet echt haalbaar. Daarom loopt de actie door tot 30 juni 2021. Langzaam laten bedrijven nu zien dat ook zij het GEWOON DOEN en in september staat de deelname van meerdere grote scholen en sportclubs op stapel.

Elke inwoners van Westland mag ook meedoen en ontvangt bij het inleveren van 300 blikjes en of kleine plastic flesjes een voucher voor de echte Blue thermos Bottle. Deze voucher is op een later tijdstip in te wisselen bij verschillende adressen in Westland. Want jammer genoeg liep ook de levering van de Blue Bottles vertraging op door de coronamaatregelen.

Ook meedoen aan GEWOON DOEN! Het Westlandse miljoen?

OBS De Vlieten - teller

OBS De Vlieten - einde

OBS De Vlieten - bus

OBS De Vlieten - doppentrommel

Wateringen / 09.01.2020

Rob van Holstein

Een bewust Westlandse miljonair!

“Als mensen me zien lopen met mijn plastic zakjes denken ze vast wel eens; daar loopt weer zo’n afvalgekkie of werkeloze! Ook verontwaardigde blikken met een ‘zooh dorst?’ of ‘Biertjuh!’ heb ik regelmatig gehoord. Maar ik ben nu eenmaal aan het sparen voor mijn eerste Westlands miljoen en dat is een kwestie van GEWOON DOEN!”

Op World Cleanup day - 21 september 2019 - begon deze Wateringse sociaal ondernemer met zijn nieuwste uitdaging: GEWOON DOEN! Het Westlands miljoen. Zijn doel is om in Westland binnen een jaar minimaal een miljoen drinkblikjes en kleine plastic flesje bij elkaar te verzamelen. Die moeten in twee stromen zijn kant opkomen. Enerzijds met de hulp van Cleanup teamleden die deze tijdens hun wandeling van de Westlandse grond rapen en via het inzamelen ervan bij scholen, sportclubs, instellingen, bedrijfskantines en natuurlijk het bedrijfsleven.

Afval en milieu zijn voor Rob van Holstein geen vreemde zaken. In 2016 bedacht hij op Bonaire ‘Gratis drinkwater’ om zo plastic zwerfafval tegen te gaan. Binnen een eiland breed netwerk van waterpunten kan de toerist zijn/haar herbruikbare fles gratis vullen met perfect drinkwater. De handige Refill App. wijst je wereldwijd altijd de weg naar een ‘Gratis drinkwater’punt in de buurt. Over heel de wereld rolt men nu deze Refill projecten uit.

“De in Nederland veel gebruikte herbruikbare fles werkt in extreem warm of koude locaties gewoonweg niet. Met een streng eisenpakket in gedachten heb ik onze roestvrijstalen Blue thermos Bottle ontwikkeld. Als gebruiker maak je daarmee een opvallend statement: IK drink gewoon kraanwater! Het mooiste is dat we door de verkoop ervan nieuwe projecten kunnen financieren. ” Aldus een breed glimlachende van Holstein.

“Daarom kom je de Blue Bottle ook tegen in GEWOON DOEN! Het Westlands miljoen. De 500 ml versie met gratis Active dop is normaal te koop voor €15,00. Binnen het Westlands miljoen geeft men alle inzamelaars bij inlevering van 300 drinkblikjes en/of kleine plastic flesjes een echte Blue Bottle met het logo van toekomstige actiepartners. Zie het maar als statiegeld-bedankje. Zo laten alle partijen samen een jarenlange duurzame indruk achter!”

“Alle blikjes en flesjes worden ontdaan van doppen en in twee stromen gesorteerd op plek van herkomst, aantal, en merk. De data die we hierbij vormen stellen we beschikbaar voor gemeente, provincie of beleidsmakers. Zo kunnen zij hun beleid met onze cijfers onderbouwen.”

“De PET flesjes worden gebundeld en gaan voor recycling op transport. De aluminium blikjes worden geplet en gaan naar de metaalverwerking. Zo kunnen de grondstoffen binnen enkele weken weer terugkomen als hoogwaardige producten. Misschien wel als onderdeel in Westlandse kassen of het nieuwe kantoormeubilair van een gemeentehuis.”

“Haha,. Westlands miljonair! Zo voelt het wel,.. Maar dan wel in PET flesjes en blikjes!”

Rob van Holstein

Wateringen / 10.09.2019

GRATIS DRINKWATER genomineerd voor de ‘Trouw duurzame 100’

Dat Westland meer voortbrengt dan prachtige bloemen, verse groente en heerlijk fruit is bij Dagblad Trouw absoluut opgevallen. Deze week ontving Rob van Holstein uit Wateringen de uitnodiging voor het Duurzame 100 Festival op 10 oktober aanstaande. Zijn initiatief ‘Gratis drinkwater’ is genomineerd voor de titel ‘de duurzame 100’ van Dagblad Trouw.

Na tien edities van de lijst rond de meest invloedrijke duurzame doeners en denkers gooit Trouw dit jaar het roer om. De focus ligt dit jaar vooral bij duurzame mensen en initiatieven vanuit de samenleving; bewuste mensen die een project beginnen om de wereld op hun eigen manier te verbeteren.

In de week voorafgaand aan 10 oktober plaatst Trouw de lijst in drie delen. De top 25 wordt tijdens het Duurzaam festival in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam bekend gemaakt. De speciale bijlage Duurzame 100, vol met verhalen over de initiatieven op de lijst, verschijnt bij de krant van 11 oktober.

***** ACHTERGOND INFORMATIE *****

GRATIS DRINKWATER

Met 'Gratis drinkwater' verminderen we het gebruik van fleswater/frisdrank in kleine plastic flesjes, blikjes en bekertjes. Bezoekers vullen hun herbruikbare drinkfles bij alle ‘Gratis drinkwater’ en openbare waterpunten gratis met lekker koel kraanwater.

* VERLAGEN van de carbon footprint

Samen met [horeca]ondernemers zetten we een netwerk op van drinkwaterpunten. Zij tonen hun partnerschap met onze sticker op het pand, melden hun deelname op de sociale media en worden opgenomen in Refill, de mobiele waterpunt-app.

Ondernemer

Als ondernemer meedoen aan het ‘Gratis drinkwater’ project kost je GEEN inschrijfgeld, GEEN jaarlijkse contributie en verplicht je NIET tot de verkoop van Blue Bottles. Je bent overal vrij van!

Als er gasten/bezoekers aankomen dan vul je gratis hun herbruikbare fles met gewoon KRAANWATER. Het gaat dus ook NIET om tafelwater aan gasten die plaats nemen in de zaak.

Een flesvulling kost nog geen tiende eurocent en is daarmee je goedkoopste marketingtool. Die gasten staan namelijk ook echt bij je binnen!

* Wij plakken de sticker op het pand!

* Maken een foto van de ondernemer

* Plaatsen die op onze Facebookpagina’s en Instagram

* Plaatsing foto, N.A.W. en weblink in de [gratis] Refill app.

* Verspreiding persberichten aan de lokale media

[!] ‘Gratis drinkwater’ wordt volledig bekostigd uit winst van the Blue Bottle.

www.gratisdrinkwater.net - info@gratisdrinkwater.net - Facebook - Instagram

**** NIET VOOR PUBLICATIE *****

Voor het artikel hebben wij verschillende hoge resolutie afbeeldingen - vrij van rechten - beschikbaar.

Deze kunt u laden via onze PR pagina. https://www.robvanholstein.nl/index.php/project-cases/pb-pr

Voor een interviewaanvraag of andere afbeeldingen kunt u emailen of bellen.

Met vriendelijke groet, Rob van Holstein +31 (0)654 355 000 werk@robvanholstein.nl

Facebook / Gratis drinkwater

Gratis drinkwater Westland
* profilering t.b.v. PB Gratis drinkwater Westland

* Zwerfflesjes gevonden tijdens een uurtje wandelen

* Voorbeeld deur/raam sticker bij de waterpunten

* The Blue Bottle voor warme dranken in koude omstandigheden

* The Blue Bottle als koele waterdrager in warme gebieden

Maak een duidelijk statement: IK DRINK KRAANWATER!

Met 'Gratis drinkwater' verminderen we het gebruik van fleswater/frisdrank in kleine plastic flesjes, blikjes en bekertjes. Bezoekers vullen hun herbruikbare drinkfles bij alle Refill waterpunten gratis met lekker koel kraanwater.

GOALS: minder plastic [zwerf]afval - bewustwording perfecte drinkwaterkwaliteit - waterdrinken voor een goede gezondheid

Samen met [horeca]ondernemers zetten we een netwerk op van drinkwaterpunten. Zij tonen hun partnerschap met onze sticker op het pand, melden hun deelname op social media en worden opgenomen in Refill, de mobiele waterpunt-app.

Speciaal voor dit project is een 100% recyclebare roestvrijstalen blauwe thermosfles tegen een zeer scherpe prijs beschikbaar. Deze herbruikbare fles is perfect voor koude en warme dranken, soepen, sausen, bevroren vruchtjes en/of ijsklontjes.

Deze Blue Bottle heeft een keiharde poedercoating en de inhoud blijft 12 uur koud en/of 6 uur warm. De Blue Bottle = 100% recyclebaar = BPA vrij = 100% duurzaam en heeft een brede opening voor direct drinken. De 500 ml fles met Active dop kost slechts €15,-.

‘Gratis drinkwater’ wordt volledig bekostigd uit de winst van the Blue Bottle.

* PROFELERING met een duurzaam souvenir

* AANBIEDEN van dé scherp geprijsde thermosfles 2.0

* 100% duurzaam dagelijks gebruiksartikel

PERSBERICHT - WESTLAND KRIJGT GRATIS DRINKWATER

Westland krijgt ‘Gratis drinkwater!’

De afgelopen week was het regelmatig in het nieuws. Als je even kijkt naar de kaart van de gemeente Westland valt een ding je gelijk op. Behalve in de duinen staan er geen openbare waterpunten op. Ook het plaatsen hiervan in de sommige kernen is ruim een jaar later nog niet gerealiseerd terwijl er budget voor beschikbaar is.

Wateringen april 2019

Met een Nederlands netwerk van waterpunten wil ‘Gratis drinkwater’ iedereen, overal en altijd de kans geven zijn herbruikbare drinkfles gewoon met kraanwater te kunnen vullen. Uiteindelijk doel is het [zwerf]afval dat door de stroom kleine plastic flesjes en blikjes wordt veroorzaakt drastisch terug te dringen en mensen door informatie en voorlichting duidelijk maken dat drinken van water essentieel is voor een gezond lijf.

Soortgelijke projecten lopen zeer succesvol in London, Berlijn, Parijs, Hamburg en grote Amerikaanse steden en elke dag komen er nieuwe locaties bij. In Nederland is ‘Gratis drinkwater’ momenteel gestart in Delft, Den Haag, Scheveningen strand, Rotterdam en Westland.

Op dit moment is men in Westland bezig met het realiseren van het waterpunten-netwerk in samenwerking met de plaatselijke horeca, ondernemers en organisaties die als ambassadeur binnen het project willen, kunnen en durven samenwerken.

Elk waterpunt wordt herkenbaar aan de raam/deursticker die duidelijk aangeeft dat hier ‘Gratis drinkwater’ verkrijgbaar is. Als partner worden zij gratis opgenomen in Refill, de gratis mobiele waterpunt-app. Hierin worden alle openbare, Refill en Gratis drinkwaterpunten in de wereld opgenomen.

De belanghebbende binnen ‘Gratis drinkwater’ zijn niet alleen de lokale overheid maar ook de toeristische sector en belanghebbende zoals waterbedrijven, zorgverzekeraars, de lokale horeca en groene organisaties. ‘Gratis drinkwater’ werkt op elke locatie samen met hen om het project zo snel en zo breed mogelijk te kunnen uitzetten. Door samenwerking en het delen van de kosten krijgt elke nieuwe locatie al snel vleugels!

Wereldwijd ziet men in dat ‘Gratis drinkwater’ belangrijk is. Nu scholen, banken, organisaties, instellingen en P&O managers samen echt ‘JA’  zeggen, drinkt men straks in heel Nederland ‘Gratis drinkwater’.

‘Gratis drinkwater’ wordt volledig bekostigd uit de winst van the Blue Bottle.

* PROFELERING met een duurzaam souvenir

* AANBIEDEN van dé scherp geprijsde thermosfles 2.0

* 100% duurzaam dagelijks gebruiksartikel

***** NIET VOOR PUBLICATIE *****

Voor een interviewaanvraag of andere afbeeldingen kunt u emailen of bellen.

Gratis drinkwater Westland
* profilering t.b.v. PB Gratis drinkwater Westland